dinsdag 21 november 2017

'Koud' recept met tomaten

Image result for tomato pics


Ik vind dit recept zo ijzersterk tussen alle ditjes en datjes die in de winkel te koop zijn. Schoon en je kent alle ingrediënten. En geen tomaat teveel die dan wellicht weggegooid wordt. Ik woon alleen en dan zijn zes tomaten iedere keer een hele opgaaf.
Maar wie schetst mijn verbazing. In de 'Vegetarische keuken van Mexico' van Edith Metcalfe de Plata van uitgeverij BZZTôH (1990) een recept dat doodleuk tussen neus en lippen door wordt gegeven met de mededeling het in een pot te doen.
Ik heb dat gedaan, en het blijft goed, zonder ingewikkelde toestanden.
Dus grijp je kans nu ze er nog zijn en vul een pot of twee. Eerst even steriliseren met een heet sodabadje (ook de deksel) en omspoelen met heet water. Neem iedere keer wat. Wel alleen met schoon bestek in de pot.


Salsa Piccante

1 uitje, fijngehakt
3 tomaten fijngehakt
1/2 paprika dito

1-3 pepertjes dito, ik gebruik er één zonder pitten. Voor wie er niet mee bekend is: het wordt meteen veel heter met pitten. En doe wat aan je handen als je ze snijdt of blijf van je ogen af.

3 eetlepels appelazijn
3 eetlepels olie die je lekker vindt
zout
1,5 theelepel rietsuiker
1,5 theelepel verse koriander of peterselie.

Alles husselen en genieten maar.