zaterdag 31 maart 2018

NIEUW ORGAAN ONTDEKT




Nieuw orgaan ontdekt

Beste lezer,

Deze week is bekend geworden dat wij mensen een orgaan bezitten, waarvan we helemaal niet wisten dat we het hadden. Het gaat om een soort vochtsnelweg onder de huid. Kleine kanaaltjes verbinden vele compartimenten die als schokdempers werken, waardoor de kans op scheuren verkleind wordt. Hoe komt het dat we dit nu pas ontdekt hebben?
Bij ouder onderzoek werd gebruik gemaakt van dood weefsel dat onder de microscoop werd bestudeerd. Het vocht is dan uit dit 'orgaan' gelopen waardoor het niet opvalt. Nieuwe onderzoeksmethodes maken mogelijk dat het weefsel in levende mensen kan worden bestudeerd, met nieuwe inzichten als gevolg. En over nieuwe inzichten wil ik het graag hebben.
In al die jaren dat ik bezig ben met voeding en gezondheid heb ik velen voorbij zien komen die van de daken schreeuwen hoe het allemaal zit. Zij hebben gelijk, de rest zit ernaast. Zelfs professoren denken soms een patent te hebben op de waarheid. Ik vind dat onbegrijpelijk, want er komen meer dan 1 miljoen onderzoeken per jaar bij, waarin vele nieuwe inzichten worden gedeeld. Hierdoor kan het eindresultaat van een advies nogal veranderen. In het verleden werd vaak gewaarschuwd voor de gevaren van lectines in peulvruchten. Peulvruchten mocht je in die tijd beslist niet eten omdat de lectines je bloed samen konden laten klonteren.
Lectines zijn suikerachtige eiwitten die inderdaad het bloed kunnen laten samenklonteren. Maar als we er dieper op ingaan, dan zien we dat lectines in bijna alle voedingsmiddelen voorkomen. Het bloedgroependieet werkt mogelijk voor sommigen vanwege de effecten van lectines op bepaalde bloedgroepen. Hoe dan ook; het blijkt dat de meeste lectines volledig door verhitting worden afgebroken. Het eten van peulvruchten die goed doorgekookt zijn, houdt dus geen enkel risico in. De lectines in granen zijn overigens wel hittebestendig, dus mogelijk dat sommigen hierdoor niet goed op granen reageren.
Een andere oude mythe gaat over fytinezuur. Door sommigen wordt de stof afgeschilderd als een moordenaar, terwijl dat toch niet helemaal terecht is. Zie voor een uitgebreide uitleg mijn laatste Youtube-filmpje over dit onderwerp:
Het lijkt me verstandig om terughoudend te zijn als het om voeding en gezondheid gaat. Waarschijnlijk zal de persoon die op deze wereld het meeste over voeding en gezondheid weet, nog niet eens 1% snappen van het menselijk lichaam. Een nieuw inzicht kan een advies 180 graden laten draaien. Als mens kunnen we nooit alles weten, waardoor we de mist in kunnen gaan met sommige consequenties die we aan inzichten verbinden. Hard schreeuwen, strijd en discussies over gezondheidsvraagstukken kunnen denk ik daarom beter plaatsmaken voor luisteren, een open houding en onderzoek.
Nu ik langere tijd meedraai in de gezondheidswereld, ben ik erachter gekomen dat de soep vaak niet zo heet gegeten wordt als deze wordt opgediend. De gezondheidsbijbel met strenge leefregels waarbij vooral veel niet mag, heb ik inmiddels losgelaten. Ik leef nu meer vanuit de voordelen die de vele voedingsmiddelen te bieden hebben. Als we voldoende afwisselen kunnen we profiteren van de voordelen van voeding terwijl tegelijkertijd ons lichaam wel raad weet met de nadelen. Gezond leven wordt zo veel leuker. Als je ergens voor bent, werkt dat motiverender dan telkens tegen van alles te zijn. En juist die positieve houding zal zoveel minder stress opleveren dat je alleen al daardoor gezonder zult worden....
Gezond en vrolijk pasen,
Juglen Zwaan 
aHealthylife.nl