maandag 28 augustus 2017

MIJN NARCISME

Mijn narcisme

Image result for narcisme

Ik schrijf dit omdat het in deze tijd van groot belang lijkt. We worden veel geconfronteerd met psychopaten. Het gedrag van alleen op zichzelf gericht zijn.
Een enkele onderzoeksregel ‘kenmerken psychopaat’ op de computer geeft de onthutsende uitkomst met als eerste ‘symptomen van narcisme’. Daarnaast schijnt er een AsPS stoornis te bestaan (anti sociale persoonlijkheidsstoornis).

Aan het eind van dit artikel kenmerken zijn van narcisme opgenomen zoals ze op google te vinden zijn.. Kijk zelf op google, want er zijn er veel meer. Er zijn er heel veel die ik niet herken. Dat is meteen het grote probleem met narcisten. Er lijkt geen algemene regel van kenmerken voor te bestaan. Ik was nl. wel heel sociaal voelend.

Hoe wist ik dat ik bezig was mezelf te genezen van narcisme.

Dat wist ik niet. Ik wist ook niet dat ik aan narcisme leed. Ik had ergens rond mijn 50e ontdekt dat mijn moeder een narciste was. Ik herinner me de schok toen ik voor het eerst geconfronteerd werd met zo’n herkenningslijstje. Alles was op haar van toepassing.
Ineens begreep ik de psychische problemen waar ik mijn hele leven mee was geconfronteerd. Narcisten hebben maar één belang: zichzelf. Moeders ook, of misschien wel het meest, onderdrukt als ze altijd waren binnen wat wij onze cultuur moeten noemen. Bij een recht toe recht aan egoïst is dat vaak wel op te merken. Bij een narcist zijn er altijd vertroebelende extra’s. Dat komt omdat ze altijd werken aan hun image van ‘the one and only’.

Een van de kenmerken die genoemd worden is ‘een narcist kan alleen narcisten voortbrengen’. Ook toen ging bij mij geen lampje branden. Dat kwam dus omdat ik zeer sociaalvoelend was, met name op het gebied van maatsschappelijke ongelijkheid en ongelijkwaardigheid. En natuurlijk omdat een narsist dat niet van zichzelf weet.
Ik zag een plaatje met de tekst ‘My ego is not too big. I’m far to coole for that’ Dat is narcisme ten voeten uit.

Over mijn moeder hoef ik het hier niet te hebben. Narcisten worden niet geboren maar gemaakt.  Narcisme is pijn lijden en ik weet dat zij veel pijn heeft gehad.

Ik schrijf dit om het onder de aandacht te brengen, om misschien mensen er toe te brengen het in zichzelf te herkennen. Want narcisme is de bron van alle kwaad en het tegenovergestelde van de Christusbewustzijn.
Poeh, dat voelt als een heel zware uitspraak. Toch is het zo. Dat kan ik nu weten omdat ik de switch heb gemaakt.

Ik heb achteraf gezien mijn narcisme genezen door er over te schrijven en schrijvend vragen te stellen. Vragen zoals ‘hoe komt het toch dat …’.  En ik kreeg altijd antwoord.
Een heel jaar lang ben ik nauwelijks van mijn stoel gekomen en heb ik soms bij wijze van spreken kronkelend van pijn over de vloer gerold. Daarna werd het eindelijk wat rustiger in mijn hoofd.

Mijn kenmerken waren:
-         er is er maar één belangrijk, en dat ben ik
-         er was er maar één interessant en dat was ik
-         er was maar één goede moeder en dat was ik
-         er was er maar één die alles doorhad en dat was ik
-         er was er maar één die gevoel voor mode had en dat was ik
-         etc.

De ‘er was er maar één die alles doorhad en dat was ik’ maakte dat ik me absoluut niet geroepen voelde om aan scholing te doen. Bijkomend probleem was dát ik ook veel doorhad. De beschreven kenmerken/overtuigingen waren onbewust. Ik liep dus niet rond met zulke gedachten. Ik bezag bijvoorbeeld een moeder met een foute instelling over opvoeding en gedrag naar haar kind. Dan ging onbewust door me heen: ‘ja, geen wonder. Laat mij dan ook!’

Ik zal hieronder wat van de genoemde kenmerken op internet behandelen. Dat maakt het voor mij makkelijker om duidelijkheid te geven. Ik kan dat moeilijk zo uit de losse pols. Er is een gezegde ‘De vis weet niet dat hij in het water zwemt’. Dat gold ook voor mij

  • De persoon is geobsedeerd door fantasieën over onbeperkte successen, macht, genialiteit, schoonheid of ideale liefde.
Nee, ik niet. Succes interesseerde me niet en macht ook niet. Genialiteit en schoonheid waren in stilte altijd als natuurlijke overtuiging aanwezig. De ideale liefde zoeken we allemaal.

  • De persoon ziet zichzelf als uniek of ‘heel speciaal’. De persoon verwacht alleen begrepen te kunnen worden door, of om te horen gaan met andere heel speciale mensen of mensen (of instellingen) met een hoge status.  
Haha. Kiek maar naar mijn kenmerken. Begrepen worden was iets wat niet in me opkwam.  Echt een vraag die ik niet kende. Daar heb ik me wel over verbaad. Dat er mensen zijn die zich daarover buigen. Ik begreep mezelf niet.

      .   De persoon verlangt naar extreme bewondering.

Nee. Die is meer voor mijn moeder.

       .   De persoon maakt misbruik van anderen om zijn of haar eigen doelen te bereiken.

Absoluut niet. Nooit in me opgekomen.

  • De persoon is vaak jaloers op anderen of denkt dat anderen jaloers zijn op hem of haar.
Oh ja. Jaloezie… De hoofdeigenschap van mijn moeder naar mij toe, èn van mezelf. Want je wordt natuurlijk voortdurend geconfronteerd met het feit dat je nooit ‘the one and only’ bent of zult zijn. Dat veroorzaakte misschien wel de meeste pijn.

       .     De persoon is arrogant of toont hooghartig gedrag.

Nee, die was me ook onbekend.

7. Ze geven anderen weinig waardering. En als de ander ergens goed in is, gaan ze de strijd aan. Ze willen altijd béter zijn.
Zeer herkenbaar.

8. Hebben imago-doelen (wat vindt de ander van mij?) in plaats van compassie-doelen (hoe maak ik het leuk voor de ander?)
ja.

10. Zetten anderen in voor hun eigen plannen zonder zich daarbij af te vragen wat de ander eigenlijk wil.
Ja.

11. Zijn uit op hun eigen voordeel en denken ook recht te hebben op bepaalde privileges vanwege hun vermeende bijzondere kwaliteiten. Ondertussen laten ze anderen geloven in hun goede bedoelingen. Ze hebben een talent om overal een draai aan te geven waardoor de ánder onredelijk of dom lijkt.
Heel goed mogelijk. Is voor mij onduidelijk.

15. Hebben behoefte aan macht en controle en zijn mede daardoor snel jaloers.
Nee, geen van beiden. Mijn jaloezie ontstond door het besef dat er ook anderen waren met mooie kwaliteiten, die ik toen niet mooi maar vervelend en onecht vond. Ik was er van overtuigd dat ieder ander toneelstukjes opvoerde.

21. Hebben geen berouw en doen niet aan zelfreflectie.

Berouw? Zelfreflectie? Nee, toen nooit van gehoord.

Er komt vast nog wel een vervolg op.  Dat plaats ik dan natuurlijk ook.
Narcisten berokkenen veel schade. Dat is inherent op het alleen maar op jezelf gericht zijn / service to self. Mijn drootste zonde was rond mijn 18e jaar toen ik fluisterend een nieuwe collega toevertrouwde dat M. niet te vertrouwen was. M was een degelijke betrouwbare jonge vrouw. God vergeef me.

Maria 

mariaenbuitenaarden.blogspot.nl




KENMERKEN VAN NARCISME
  • De persoon heeft een opgeblazen gevoel van eigen belangrijkheid. Iemand overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties of talent en verwacht als superieur behandeld te worden, ook als de prestaties hiertoe geen aanleiding geven.
  • De persoon is geobsedeerd door fantasieën over onbeperkte successen, macht, genialiteit, schoonheid of ideale liefde.
  •  De persoon ziet zichzelf als uniek of ‘heel speciaal’. De persoon verwacht alleen begrepen te kunnen worden door, of om te horen gaan met andere heel speciale mensen of mensen (of instellingen) met een hoge status.  
  • De persoon verlangt naar extreme bewondering.
  • De persoon heeft een gevoel bijzondere rechten te hebben. Hiermee wordt bedoeld dat iemand een onredelijke verwachting heeft van een uitzonderlijk welwillende behandeling van anderen. Of iemand verwacht dat een ander automatisch meegaat met zijn of haar verwachtingen.
  • De persoon maakt misbruik van anderen om zijn of haar eigen doelen te bereiken.
  • De persoon heeft een gebrek aan empathie; hij of zij is niet bereid de gevoelens en behoeften van anderen te erkennen of zich daarin te verplaatsen.
  • De persoon is vaak jaloers op anderen of denkt dat anderen jaloers zijn op hem of haar.
·                                 De persoon is arrogant of toont hooghartig gedrag.Bron:

https://mindblue.nl/psychipedia/narcisme/symptomen-van-narcisme?gclid=Cj0KCQjw_o7NBRDgARIsAKvAgt3XCkDzmzVycXQ0e1RhG6OlwI1EXk4bMSF9Y5_MShMKzoQFMD3INJQaAvZREALw_wcB
Zo herken je de narcist. Narcisten:
1. Zijn charismatisch bij de eerste kennismaking. Ze stralen zelfvertrouwen en bekwaamheid uit, zijn warm, charmant en geïnteresseerd (ten minste, dat denk je). Ze geven je het gevoel dat je speciaal bent, zijn geestig en hebben een vlotte babbel.
2. Scoren goed bij de andere sekse: ze zijn op hun gemak, ongeremd, extravert en losjes. Ze zijn aantrekkelijk – mede doordat ze meer aandacht aan hun uiterlijk besteden dan gemiddeld. Ze worden vaak gezien als aantrekkelijk voor een relatie (want: sexy) en minder voor een vriendschap.
3. Hebben relatief veel seksuele partners gehad en beginnen makkelijk nieuwe relaties. Tijdens een relatie kijken ze vaak al om zich heen of ze een leuker iemand ontdekken en door die geringe betrokkenheid zijn ze ook vaker ontrouw.
4. Zijn betrekkelijk ongevoelig voor het ‘knuffelhormoon’ oxytocine waardoor ze niet goed in staat zijn tot binding en intimiteit.
5. Vermoedelijk hebben ze ook weinig spiegelneuronen, waardoor ze niet goed in staat zijn tot empathie.
6. Zijn overtuigd van hun eigen superioriteit.
7. Ze geven anderen weinig waardering. En als de ander ergens goed in is, gaan ze de strijd aan. Ze willen altijd béter zijn.
8. Hebben imago-doelen (wat vindt de ander van mij?) in plaats van compassie-doelen (hoe maak ik het leuk voor de ander?)
9. Haken af wanneer iemand iets emotioneels meemaakt.
10. Zetten anderen in voor hun eigen plannen zonder zich daarbij af te vragen wat de ander eigenlijk wil.
11. Zijn uit op hun eigen voordeel en denken ook recht te hebben op bepaalde privileges vanwege hun vermeende bijzondere kwaliteiten. Ondertussen laten ze anderen geloven in hun goede bedoelingen. Ze hebben een talent om overal een draai aan te geven waardoor de ánder onredelijk of dom lijkt.
12. Geven anderen de schuld en wijzen op hun gebreken terwijl ze zichzelf zien als een slachtoffer: het ligt altijd aan de ander, de narcist doet nóóit iets verkeerd.
13. Zien liefde als een spel (game-playing love): ze spelen met de gevoelens van de ander, bijvoorbeeld door ze aan te trekken en af te stoten of door ze in het ongewisse te laten.
14. Hebben behoefte aan aandacht, bewondering en erkenning; ze zijn vaak succesvol in hun werk door zelfvertrouwen, flair en sociale dominantie. Ze hebben minder behoefte aan sympathie, genegenheid of verbondenheid.
15. Hebben behoefte aan macht en controle en zijn mede daardoor snel jaloers.
16. Zien hun partner als ‘aanhang’ die hun eigen status en bijzonderheid onderstreept (denk maar aan de zogenaamde ‘trophy wife’).
17. Liegen, draaien en komen hun beloftes niet na.
18. Isoleren hun partner van vrienden en familie en ze spelen mensen tegen elkaar uit.
19. Kunnen extreem boos worden als ze kritiek krijgen of onvoldoende erkenning. Dat mondt uit in narcissistic rage: vijandig en boos gedrag waarin je bijvoorbeeld wordt doodgezwegen.
20. Door die narcistische krenking zijn ze ook vaak in conflict met anderen.
21. Hebben geen berouw en doen niet aan zelfreflectie.
Klinkt dit herkenbaar? Dan is het misschien tijd om je eens achter de oren te krabben. Als je in een relatie zit met een narcist, is de kans op verandering namelijk minimaal.
Bron: Liefde, lust en ellende.
https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/21-dingen-waaraan-je-een-narcist-herkent/