maandag 28 augustus 2017

VERGIFTIGD DOOR SUPPLEMENTEN?





Vergiftigd door supplementen?   


Beste lezer,

De afgelopen week liet het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) weten dat er vorig jaar in ons land 740 mensen een vergiftiging hebben opgelopendoor een voedingssupplement. De slachtoffers meldden klachten als misselijkheid, slaperigheid, duizeligheid, verwardheid, versnelde hartslag en hallucinatie. Behoorlijk heftig dus. Zijn voedingssupplementen eigenlijk wel te vertrouwen? Daarover gaat deze nieuwsbrief.
De markt voor suppletie wordt niet strikt door de overheid gereguleerd, zoals dat bij medicijnen wel het geval is. Dat betekent dat iedereen zelf een supplement kan ontwikkelen en morgen op de markt kan brengen. Hierdoor is er bijzonder veel kaf onder het koren. In een recente wetenschappelijke analyse kwam naar voren dat merendeel van de supplementen vervuild of nep is, en dat vaak de samenstelling van het supplement niet overeenkomt met het etiket (1). Ook de consumentenbond ontdekte dat de opgegeven doseringen op het etiket soms niet overeenkomen met het supplement (2). De afwijkingen worden het vaakst gezien bij afslankpillen, libidoverhogers en kruidenpreparaten (3). Met name kruiden uit China hebben een hoog risico op vervuiling (4).
Iets wat veel mensen ook niet weten, is dat er slechts enkele producenten zijn van grondstoffen voor toepassing in de supplementen. Veel vitamines en mineralen worden gesynthetiseerd door chemieconcerns in China. Of je nu merk X of Y koopt, het gaat vaak gewoon om grondstoffen uit dezelfde fabriek, hoewel de etiketten misschien van elkaar verschillen. In bijna alle gevallen is een supplementenmerk dus niet de fabrikant, maar een samensteller van de inhoud. Dubieuze merken kunnen dit aanvullen met verboden stoffen of het niet zo nauw nemen met de regels. Goede orthomoleculaire merken zijn vaak zuiver en bevatten een juiste dosis, maar wat is een goed merk?
Ik zie vaak dat ook gerenommeerde merken toch commerciële bedrijven blijken, met excellente marketing-tactieken. Omdat er zoveel gerommeld wordt met supplementen kies ik steeds meer voor goede onbewerkte voeding. Veel mensen kiezen niet voor biologische voeding vanwege de prijs, maar ze nemen wel de Solgar Omnium multi van bijna 200 euro per potje. Hoeveel biologische groente kun je eten van dat geld?
Veel supplementenmerken prijzen hun waren aan als natuurlijk, terwijl ze geheel of gedeeltelijk synthetisch van aard zijn. Ruim 93% van de multivitamines die in Nederland worden verkocht bevatten synthetische ingrediënten. Deze vitamines komen niet uit groente of fruit, maar worden in een laboratorium gemaakt. We spreken dan van natuur-identiek, maar verkopers van supplementen noemen het voor het gemak 'natuurlijk'. Ik vind dat volksverlakkerij, want de stoffen zijn niet natuurlijk. De natuur is chemisch nagemaakt. Voor mezelf wil ik enkel echt natuurlijke stoffen in mijn lichaam, wat niet wil zeggen dat synthetisch niet werkt.
De samenstellers van natuurlijke supplementen heb ik al meer dan eens betrapt op bedrog. Het grootste bedrog vind ik de term natuurlijk. Dit zit als volgt: de samensteller (lees: het supplementenmerk) stopt naast synthetische vitamines ook natuurlijke plantenextracten in een supplement, zodat vervolgens het supplement legaal als 'natuurlijk' over de toonbank kan.
In Amerika zijn ze verder als het om natuurlijke supplementen gaat. Daar heb je zelfs het NOS-keurmerk, dat garandeert dat er geen synthetische stoffen in supplementen zitten. Hopelijk komt dit ook snel in Nederland.
Echt natuurlijke merken die in Nederland over de toonbank gaan zijn onder andere Royal Green, LifeGive, Sun Warrior, Premier Research Lab en Power Supplements. De natuurlijke multivitamine van Royal Green en Power Supplements heb ik in de webshop van Ron Fonteine gevonden. Ik heb met deze fabrikanten om de tafel gezeten om er echt zeker van te zijn dat het om een natuurlijk supplement gaat.
De multi van Power Supplements bevat nog geen B12. Volgens de samensteller is dit lastig te produceren, maar zit dit er wel aan te komen. Gelukkig vond ik in de webshop van Rauw, Naakt en Gezond wel een 100% natuurlijke vitamine B12 van LifeGive. Het gaat hier om een B12 die geproduceerd is door bacteriën die in de grond zitten. De maker ervan, Brain Clement, zegt dat B12 eigenlijk niet bij de B-vitamines hoort, maar bij de probiotica (5). Dat komt mij logisch voor, want we plassen alle B-vitamines uit, behalve B12. B12 kunnen we tot wel 5 jaar opslaan in onze lever (6).
Je begrijpt, hoe meer ik weet over supplementen, hoe liever natuurlijk voedsel me is. Toch zijn de stoffen omega 3, vitamine D en B12 schaars in de voeding en raad ik daarvoor wel suppletie in de natuurlijke vorm aan. Zoals ik wel vaker heb aangehaald, kies ik voor wat betreft omega 3 voor algenolie. Vissen zijn vaak vervuild en halen zelf hun EPA- en DHA-omega 3 uit de algen. Waarom zouden we de vissen lastigvallen, als we ook direct voor de bron kunnen kiezen?
Gezonde week,
Juglen Zwaan
aHealthylife.nl