vrijdag 6 april 2018

Opdat Wij niet Vergeten: De Ontruiming en het Beroep dat Canada voor eeuwig veranderde

Ik kreeg tranen in mn ogen. Ging weer naar mn mail en hup een nieuw artikel van dappere dappere doorzettende Kevin Annet. Dus daar gaan we nog een keer.... Kevin, voor jou altijd!

by Kevin D. Annett / Eagle Strong Voice
Voormalig juridisch agent van de erfelijke Siem Kiapilano van de Squamish Nation



Uitzetting van de kerk, 16 maart 2008: ouderling Kiapilano (midden) met Kevin Annett (rechts)

en Ricky Lavallee (links), die later werd vermoord door de politie van Vancouver

Op 4 maart 2008 liep een traditionele inheemse ouderling het British Supreme Court in het centrum van Vancouver binnen en diende een verklaring van uitzetting in tegen de kerken die zijn volk vernietigden. Twaalf dagen later leidde dezelfde overlevende een bezetting van een van die kerken om die kennisgeving af te dwingen en de kerken in overtreding te verklaren op zijn land. Diezelfde maand reageerde de Canadese overheid en de dekmantel van de in Canada zelf gekweekte genocide begon serieus.

Hier is dat verhaal, bijna uit de herinnering gewist door de schuldigen:


Hij was een tengere man die er ouder uitzag dan zijn zeventig jaar. We kwamen elkaar voor het eerst tegen in de studio van Vancouver Co-op Radio in de laatste maanden van 2007, toen ik daar nog een omroep had. De naam van de man was Gerry Kiapilano. Hij vertelde me dat hij de erfelijke Siem was, of ouderling van de Squamish Nation, op wiens gestolen Vancouver-squats land (?).

"De Mounties en de priesters gooiden mijn grootvader op een nacht de sneeuw in", beschrijft Gerry de eerste dag dat we in de lucht.waren "Daarna werd ons gezin verbannen uit het squamish-reservaat en werden de regeringspioniershoofden binnengehaald om ons te vervangen, ze runnen nog steeds de show in het reservaat."

Zoals elke overlevende van een residentieschool die ik heb leren kennen, cirkelde Gerry rond de feiten van zijn eigen marteling als iemand aan de rand van een adderkuil. Hij vertelde dat andere kinderen voor zijn ogen door katholieke priesters waren gedood, maar hij bleef zwijgen over wat hem was aangedaan. Zijn ogen zeiden natuurlijk veel meer.

Gerry Kiapilano was een man voor zijn doel. Boven een kop thee, kort na ons interview, zei hij botweg tegen me,

'Die kerken hebben nooit onze toestemming gevraagd om hierheen te komen of om ons te ontvoeren van onze families, ze begeven zich illegaal op ons land, ik heb gehoord wat je hebt gedaan en ik ben met je. We moeten die moordenaars laten betalen ."

Gerry was geen wraakzuchtige ziel, maar hij meende wat hij zei. De rooms-katholieke, anglicaanse en verenigde kerk van Canada moesten letterlijk betalen. Ze waren zijn land  een huur van bijna een eeuw schuldig, evenals een morele vergoeding voor hun massale moord op kinderen die niet te becijferen was. En totdat zo'n eenvoudige gerechtigheid kon worden gedaan, hadden ze niet het recht om op zijn land te blijven. Hij stond op het punt om alle drie de kerken een kennisgeving van juridische uitzetting te geven en hij wilde mijn hulp.

"Ik weet van je naam Eagle Strong Voice en hoe de Anishinabe-bevolking je heeft geadopteerd, dus ik ga je mijn fiduciaire agent aanwijzen", verklaarde hij zachtjes. "Ik machtig je om de uitzetting af te dwingen en die kerken voor de rechter te brengen."

Ik accepteerde de afspraak met iets meer dan vrolijkheid en minder dan schroom. Want in die ijzige dagen voordat de grote spin-and-payoff-operatie van de regering was begonnen, waren overlevenden van de residentiële school met een klap klaar om te protesteren . Gerry Kiapilano en ik deden snel de ronde van de binnenstad van Vancouver en de duizenden overlevenden van de genocide, terwijl we aan het rekruteren waren. Tegen het nieuwe jaar hadden we een klein guerrilla leger verzameld en waren klaar om te handelen. Maar eerst gingen we naar de rechtbank.


De jonge vrouw achter de balie in het register van het gerechtshof gaf Gerry een vreemde blik toen hij met zijn documenten naderde. Ze leek nog meer verbijsterd toen ze ze las. Ik veronderstel dat het niet elke dag is dat een Indiaan een verklaring van uitzetting tegen het systeem indient. Maar zoals mijn oude radicale maatje Joe Hendsbee ooit waarnam, staat het pure doolhof van elke staatsbureaucratie je toe een Mack-truck door zijn mazen te rijden, en het Hooggerechtshof van British Columbia was die dag geen uitzondering. De blithe-functionaris stempelde de papieren van Gerry en diende ze in bij de griffie van het Hof als zaak Docket nummer S036483. Het was 4 maart 2008 en Gerry Kiapilano had zijn legale verklaring van uitzetting tegen de kerken. Hij faxte  snel alle kopieën.

"Ik heb ze tien dagen de tijd gegeven om dit te beantwoorden" mompelde hij terwijl we de rechtbanken verlieten, zijn ogen gloeiend. 'Daarna zijn ze illegale overtreders en kunnen we aanspraak maken op hun eigendom. Dat is de wet.'

De God praters hebben natuurlijk nooit geantwoord. De tien dagen kwamen en gingen en Gerry - die ons allemaal kortweg "Kap" noemden - gaf mij, als zijn wettelijke vertegenwoordiger, het groene licht om de verklaring van uitzetting af te dwingen. Nou ja, zeg niet meer!

Dat kwam de volgende zondag helder en duidelijk. Op aanwijzing kwamen onze mensen bijeen op vastgestelde verzamelplaatsen en kwamen samen vanuit drie richtingen op de Holy Rosary Catholic Cathedral, om niet al te veel aandacht van het hoofd te trekken. Maar we hoefeen ons geen zorgen te maken. Dankzij die verborgen hand die zo vaak onze inspanningen heeft geleid en bewaakt, stond ons doelwit wijd open en weerloos terwijl we naderbij kwamen. De falanx van politie en ridders van Columbus, die de ingang van de kathedraal meestal versperden, waren die ochtend afwezig. De deuren stonden open.

"Dat is een teken, goed" zei ik tegen Kap, die naast me schreed terwijl we onze vijftig mensen naar de kathedraal leidden. "Laten we gaan!"

Wat volgde, is het spul van het hoge drama: de verbijsterde en hulpeloze geestelijkheid die zich terugtrekt van ons tij van de mensheid, het heiligdom binnenstroomt terwijl het orgel een absurd refrein kreunde; de meestal nieuwsgierige parochianen, starend naar onze banier die hun slachtoffers opriep een fatsoenlijke begrafenis te ontvangen; en onze wonderlijke menigte van voormalige slachtoffers die niet bang waren en verenigd in het aangezicht van wat hen had verwoest, de kerkgangers een waarschuwing hadden gegeven dat ze illegale overtreders waren op het land van andere volken en moesten vertrekken. We waren coup aan het tellen tegen een enorme en schijnbaar onverslaanbare tegenstander, en iedereen daar wist het.

De fall-out kwam snel. Diezelfde middag kreeg ik een razend telefoontje van de Diocesane advocaat van de kathedraal, die me smeekte om nog meer kerkelijke bezigheden af ​​te blazen. Pasen naderde immers.

"Wel, wat een betere tijd om gerechtigheid in dit land te doen herleven?" Ik antwoordde de papierduwer, die niet geamuseerd leek.

Maar de reactie ging verder. Diezelfde week kondigde de federale regering haastig de lancering aan van die absurde verkeerde benaming, de "Waarheids- en Verzoeningscommissie": een enorme public relations-stunt die over geen van beide ging. De Big Spin was begonnen, maar alleen omdat Kap en ons volk Goliath  recht tussen de ogen hadden gestopt.

'Ik reken erop dat je dit volhoudt.' Kap vermaande me toen het nieuws brak. "Ze zullen proberen dit allemaal te begraven, maar we kunnen ze niet toestaan. Je hebt mijn autoriteit om deze kerken te bezetten en ze voorgoed af te sluiten en hun leiders voor de rechter te brengen."

In de daaropvolgende jaren deed ik precies dat, zelfs zo ver weg als Rome en Londen en Brussel. En ook al zijn de resultaten nog niet helemaal duidelijk, onze kogel is in het hart van het Beest van Kerk en Staat geploegd, zelfs terwijl het blijft stampen in de vergetelheid. Tijd en de waarheid zullen de rest doen.

Het is het lot van de mens om te vergeten, schreef Emerson. De stervende krachten die doen alsof ze hebben, hebben herinneringen nu schoongeveegd en begraven het feit van hun Groepsmisdaad en de weinigen onder ons die het blootlegden en confronteerden met onze laatste mate van toewijding. De meeste leiders van onze actie die dag waren binnen een paar jaar dood door duidelijk vals spel en Kap zelf ging met pensioen in een onverklaarde recessie. Maar de muren komen naar beneden, niettemin, omdat er een voorbeeld is gemaakt. We hebben de wereld laten zien dat de moordenaars die zich achter de gewaden van de kliek verbergen, geen plaats meer onder ons hebben en ons land moeten verlaten. We hebben aangetoond dat macht niet bij de rijke misdadigers ligt, maar bij We the People, als we de gerechtigheid in ons hart alleen maar laten bloeien in juiste actie.

Ga en doe hetzelfde.

Kom meer te weten deze zondag en elke zondag om 15.00 uur Pacific, 18.00 uur oost op Here We Stand,
Picture

Vertaling: Maria