zaterdag 25 mei 2019

Een dikke darm klysma / enema


Ik ben er pas recent van op de hoogte. Het blijkt dat onze dikke darm gevuld is met hard afval, dat wel kan oplopen tot 10 kg. Dat moet er uit.

Ik had een informatievideo gevonden met een heldere ondertiteling. Maar bij mij gaat alles zodra ik het gebruik in de verkeerde stand. Ik wordt zwaar gecontroleerd. De ondertiteling is donker en vrijwel onleesbaar. Ik had een klein stukje transcriptie gedaan. De vertaling hiervan:

"Vandaag laat ik je stap voor stap zien hoe je thuis thuis een klysma kunt doen. Dieren moeten een van mijn favoriete praktijken zijn om gezond en levendig te blijven. Dit gaat een beetje  een lange video worden, omdat ik van alles behandel. Maar ik heb wat tijdstempels achtergelaten in de onderstaande beschrijving, dus voel je vrij om verder te gaan en naar voren te springen in de delen van de video waarin je het meest geïnteresseerd bent.

Dus, eenvoudig gezegd, een klysma is een methode die via een pijp water in de endeldarm terecht komt en dit werkt om hard afval te verzachten en het uit de dikke darm te verwijderen. Het is een van de snelste manieren om de dikke darm schoon te maken en natuurlijke stoelgang te induceren.

Enemas / klysma's zijn beslist geen nieuwe rage. Het was eigenlijk nog niet zo lang geleden dat ze door artsen thuis werden voorgeschreven voor elk soort ziekte.

Klysma's waren zo'n belangrijk onderdeel van een goede gezondheid dat de Egyptische koningen vroeger hun zogenaamde bewakers van de anus hadden.

Egyptische koningen waren er al in 1500 BC  om bekend om klysma's routinematig voorgeschreven te krijgen door medische artsen die ze gebruikten voor medische behandelingen. Egyptenaren geloofden dat alle ziekten werden veroorzaakt door een opeenstapeling van ongewenste gifstoffen in het lichaam, met name de dikke darm, dus begrepen ze de voordelen van het gebruik van klysma's als onderdeel van hun gezondheid. Een wellness-oefening.

Wist u dat de gemiddelde persoon tot ongeveer 10 kilo afval in zijn darmkanaal houdt. We hebben misschien nooit een klysma overwogen, simpelweg omdat je je redelijk gezond voelt en je 30 minuten na elke maaltijd een stoelgang hebt. Dat is trouwens wat er zou moeten gebeuren als je een gezond lichaam hebt.

Dit betekent nog steeds niet dat u geen opgehoopt afval heeft vastgehouden in uw dikke darm.

Als je ooit dagelijks gluten, dierlijke producten of verwerkt voedsel  hebt gegeten, is het zeer waarschijnlijk dat je wat opgebouwde en in de weg liggende afvalstoffen in je dikke darm hebt. Want als je dit soort voedsel eet, creëert je lichaam een slijm om zich ertegen te beschermen, en dit slijm eindigt verhard en wordt als een dikke zwarte plak die aan je intenstinale kanaal (je dikke darm neem ik aan) kleeft."

------------

Einde van wat ik heb getranskribeerd. De video gaat verder met een instructie hoe zo'n klysma toe te passen. Ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk weer te geven.

Wat je nodig hebt is een kan of zak water waar een slang aan kan worden bevestigd. Allemaal plastic en redelijk betaalbaar. Het heet een klysma set  en kost rond de 10 / 20 euro.
Je vult het zakje met lichaamswarm water en steeks het uiteinde van de slang in je achterste. Dan laat je er langzaam water inlopen. Er zit een soort kraantje aan  het eind.

Ik ben nog niet zo ver dat ik daar al praktijkervaring over kan geven. Je moet de zak hoger hangen dan jezelf. Laat het water er beetje bij beetje uit lopen en masseer ondertussen de dikke darm rustig waar het water zich moet mengen met de verharde inhoud. De dikke darm loopt zo:

Afbeeldingsresultaten voor ligging dikke darm   Image result for enema set

En ernaast een foto van een slangensetje met waterzak.
Het filmpje dat ik bekeek gaf ca. een half uur aan voor het klysma. Ik denk dat het een voordeel is als je weinig ontlasting in je lichaam hebt. het water moet naar de dikkke darm.
Beetje bij beetje laat je water lopen en stopt om dat met masserende bewegingen door de darminhoud te mengen. Als je voelt dat je vol raakt laat je het nog even zitten, liefst een kwartier, voor je het loost in een pot of in de wc.
Da's alles. 

Hier is een engelstalige video van een doe het zelver In het laatste deel behandelt ze het klysma met de houding: 
https://www.youtube.com/watch?v=-UMu_iP-AJE

Een Nederlands ziekehuisfilmpje is natuurlijk anders. De patiënt ligt in bed en de verpleegster brengt het aan. Er wordt verder  nergens op ingegaan:

Als ik tegen nieuwe dingen aanloop zal ik ze vermelden.

Frequentie: de eerste tijd om de dag, na een / twee weken minderen. Als de boel weer op orde is kan je toe met een keer per week of twee weken.

Yeah! Gezondheid Eerst! En het schijnt goed te zijn voor je gewicht.