Elke dag wordt volop gereageerd op NUjij, ons reactieplatform waarop lezers inhoudelijk over het nieuws kunnen discussiëren. In deze wekelijkse rubriek zetten we een selectie van de beste reacties op een rij.

'Scholen besteden extra geld niet aan leraren'

Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat middelbare scholen de afgelopen twee decennia een steeds kleiner deel van hun budgetten aan docenten hebben uitgegeven.
Dat leverde een mooie discussie op tussen tientallen leraren die bespraken of het terecht is dat leraren meer geld vragen. Ook werd de oorzaak van de problemen op scholen besproken. De reactie van Palh omvat elk aspect van de discussie.
“Ik ben docent en ik zal niet ontkennen hoe lekker de vakanties zijn. Ik ben heus nog wel eens bezig in de vakantie, maar probeer dat te beperken. Ook ben ik tevreden over het salaris. Maar de werkdruk moet, zowel in PO als VO aangepakt worden. De vele onnutige administratie (bijv. omdat evt. een ouder zou kunnen gaan klagen), de vele studiemiddagen (uitgekozen door managers en de meeste cursussen trappen open deuren in), wekelijks vergaderen om het vergaderen, zonder opbrengst en zonder dat het belangrijkste, de leerling, besproken wordt. Daarnaast hoop ik dat de overheid regels gaat stellen waar het geld naar toe moet gaan. Scholen hebben complete pr-afdelingen die mooie posters maken, een standaard ontwikkelen voor communicatie (brieven, PowerPoints), maar ze voegen niks toe aan het onderwijs van leerlingen. En misschien nog het belangrijkst: stop met de vele dure vernieuwingen. Sinds we daar mee begonnen zijn, daalt het niveau in Nederland. Ik hou gewoon van lesgeven, laat me dat doen!”
PalhBron: https://www.nu.nl/algemeen/5999470/schoolgeld-verkeerd-besteed-zorgen-kankerpatienten.html